ΓΡΑΦΕΙ Η ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΓΕΝΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ 1/4/2020 ΦΡΟΝΤΙΣΕ Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΑ ΕΚΔΟΣΕΙ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ ΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΙΔΙΩΤΕΣ (ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ COVID 19) ΜΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ!
ΔΙΝΟΥΝ ΔΗΛΑΔΗ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣ ΝΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΟΥΝ ΚΑΘΕ ΝΟΜΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΟ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ:
"Οι δημόσιες συμβάσεις αναφέρονται στη διαδικασία με την οποία οι δημόσιες αρχές, όπως κυβερνητικές υπηρεσίες ή τοπικές αρχές, αγοράζουν εργασίες, αγαθά ή υπηρεσίες από εταιρείες.
Νοσοκομεία και επαγγελματίες υγείας χρειάζονται επειγόντως ιατρικά εφόδια και ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό που αγοράζονται από δημόσιες αρχές Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε νέες οδηγίες για τους αγοραστές του δημοσίου για να βοηθήσει τις δημόσιες αρχές να χρησιμοποιήσουν την ευελιξία που παρέχεται από το πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων της ΕΕ για να διασφαλιστεί η ταχεία και αποτελεσματική αγορά όλου του απαραίτητου εξοπλισμού.
Οι δυνατότητες κυμαίνονται από σημαντική μείωση της διαδικασίας δημοσίων συμβάσεων έως τις συμβάσεις έκτακτης ανάγκης που δεν υπόκεινται σε διαδικαστικές απαιτήσεις της ΕΕ και δεν απαιτεί την προηγούμενη δημοσίευση προκηρύξεων διαγωνισμού. Η καθοδήγηση συνιστά επίσης στους δημόσιους αγοραστές να εξετάσουν εναλλακτικές καινοτόμες λύσεις και τρόπους αλληλεπίδρασης με την αγορά."
Ανακοίνωση της Επιτροπής Καθοδήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη χρήση του πλαισίου δημοσίων συμβάσεων στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης που σχετίζεται με την κρίση COVID-19 2020 / C 108 I / 01
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.CI.2020.108.01.0001.01.ENG
Οδηγίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τη χρήση του πλαισίου δημοσίων συμβάσεων στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης που σχετίζεται με την κρίση COVID-19
(2020 / C 108 I / 01)
1. Εισαγωγή - Επιλογές και ευελιξίες στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων
Το COVID-19 είναι μια κρίση υγείας που απαιτεί γρήγορες και έξυπνες λύσεις και ευελιξία για την αντιμετώπιση μιας τεράστιας αύξησης της ζήτησης για παρόμοια αγαθά και υπηρεσίες, ενώ ορισμένες αλυσίδες εφοδιασμού έχουν διαταραχθεί. Οι δημόσιοι αγοραστές στα κράτη μέλη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για τα περισσότερα από αυτά τα αγαθά και τις υπηρεσίες. Πρέπει να διασφαλίσουν τη διαθεσιμότητα εξοπλισμού ατομικής προστασίας, όπως μάσκες προσώπου και προστατευτικά γάντια, ιατρικές συσκευές, κυρίως αναπνευστήρες, άλλα ιατρικά είδη, αλλά και υποδομές νοσοκομείων και πληροφορικής, για να αναφέρουμε μόνο μερικά.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Επιτροπή και τα κράτη μέλη έχουν ήδη εντείνει τις προσπάθειές τους με την ανάληψη κοινών δράσεων προμηθειών για διάφορα ιατρικά εφόδια.
Για να προσαρμόσει περαιτέρω τη βοήθειά της σε αυτήν την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, η Επιτροπή εξηγεί σε αυτήν την καθοδήγηση ( 1 ) , ποιες επιλογές και ευελιξίες είναι διαθέσιμες στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων της ΕΕ για την αγορά προμηθειών, υπηρεσιών και έργων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Οι δημόσιοι αγοραστές έχουν πολλές επιλογές που μπορούν να εξετάσουν:
- | Πρώτον, σε επείγουσες περιπτώσεις μπορούν να κάνουν χρήση των δυνατοτήτων μείωσης ουσιαστικά των προθεσμιών για την επιτάχυνση ανοικτών ή κλειστών διαδικασιών. |
- | Εάν αυτές οι ευελιξίες δεν είναι επαρκείς, μπορεί να προβλεφθεί διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση. Τελικά, ακόμη και μια άμεση απονομή σε έναν προεπιλεγμένο οικονομικό φορέα θα μπορούσε να επιτραπεί, υπό την προϋπόθεση ότι ο τελευταίος είναι ο μόνος που μπορεί να παραδώσει τις απαιτούμενες προμήθειες εντός των τεχνικών και χρονικών περιορισμών που επιβάλλονται από την εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη. |
- | Επιπλέον, οι δημόσιοι αγοραστές θα πρέπει επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις και να αλληλεπιδράσουν με την αγορά. |
Αυτή η καθοδήγηση εστιάζεται ειδικά σε προμήθειες σε περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης, οι οποίες επιτρέπουν στους δημόσιους αγοραστές να αγοράζουν μέσα σε λίγες μέρες, ακόμη και ώρες, εάν είναι απαραίτητο. Ακριβώς για μια κατάσταση όπως η τρέχουσα κρίση COVID-19, η οποία παρουσιάζει μια ακραία και απρόβλεπτη επείγουσα ανάγκη, οι οδηγίες της ΕΕ δεν περιέχουν διαδικαστικούς περιορισμούς.
Συγκεκριμένα, η διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση επιτρέπει στους δημόσιους αγοραστές να αποκτήσουν προμήθειες και υπηρεσίες εντός του συντομότερου δυνατού χρονικού πλαισίου. Σύμφωνα με αυτήν τη διαδικασία, όπως ορίζεται στο άρθρο. 32 της οδηγίας 2014/24 / ΕΕ (η «οδηγία») ( 2 ) , οι δημόσιοι αγοραστές μπορούν να διαπραγματευτούν απευθείας με δυνητικούς εργολάβους και δεν υπάρχουν απαιτήσεις δημοσίευσης, χρονικά όρια, ελάχιστος αριθμός υποψηφίων προς διαβούλευση ή άλλες διαδικαστικές απαιτήσεις. Δεν ρυθμίζονται διαδικαστικά βήματα σε επίπεδο ΕΕ. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι οι αρχές μπορούν να ενεργήσουν όσο πιο γρήγορα είναι τεχνικά / φυσικά εφικτό - και η διαδικασία μπορεί να αποτελεί μια εκ των πραγμάτων άμεση απονομή μόνο υπό την προϋπόθεση φυσικών / τεχνικών περιορισμών που σχετίζονται με την πραγματική διαθεσιμότητα και ταχύτητα παράδοσης.
Το ευρωπαϊκό πλαίσιο δημόσιων συμβάσεων παρέχει όλη την απαραίτητη ευελιξία στους δημόσιους αγοραστές να αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες που συνδέονται άμεσα με την κρίση COVID-19 το συντομότερο δυνατό. Προκειμένου να επιταχύνουν τις προμήθειές τους, οι δημόσιοι αγοραστές μπορούν επίσης να εξετάσουν:
- | επικοινωνήστε με πιθανούς εργολάβους εντός και εκτός της ΕΕ μέσω τηλεφώνου, e-mail ή αυτοπροσώπως, |
- | προσλαμβάνουν πράκτορες που έχουν καλύτερες επαφές στις αγορές, |
- | να στείλετε αντιπροσώπους απευθείας στις χώρες που διαθέτουν τα απαραίτητα αποθέματα και μπορούν να διασφαλίσουν την άμεση παράδοση, |
- | επικοινωνήστε με πιθανούς προμηθευτές για να συμφωνήσετε με την αύξηση της παραγωγής ή την έναρξη ή την ανανέωση της παραγωγής. |
Ωστόσο, αντιμέτωποι με καταστάσεις εξαιρετικής αύξησης της ζήτησης παρόμοιων αγαθών, προϊόντων και υπηρεσιών σε συνδυασμό με σημαντική διαταραχή της αλυσίδας εφοδιασμού, μπορεί να είναι φυσικώς / τεχνικά αδύνατο να προμηθευτεί χρησιμοποιώντας ακόμη και τις ταχύτερες διαθέσιμες διαδικασίες. Για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους, οι δημόσιοι αγοραστές μπορεί να χρειαστεί να αναζητήσουν εναλλακτικές και ενδεχομένως καινοτόμες λύσεις, οι οποίες ενδέχεται να είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά ή θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε (πολύ) σύντομη ειδοποίηση. Δημόσια αγοραστές θα πρέπει να προσδιοριστούν λύσεις και να αλληλεπιδρούν με τους πιθανούς προμηθευτές, προκειμένου να εκτιμηθεί κατά πόσον αυτές οι εναλλακτικές λύσεις καλύπτουν τις ανάγκες τους ( 3 ). Η αλληλεπίδραση με την αγορά μπορεί να προσφέρει καλές ευκαιρίες για να ληφθούν υπόψη και οι στρατηγικές πτυχές των δημοσίων συμβάσεων, όπου οι περιβαλλοντικές, καινοτόμες και κοινωνικές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένης της προσβασιμότητας σε οποιεσδήποτε υπηρεσίες που προμηθεύονται, ενσωματώνονται στη διαδικασία προμηθειών.
Οι δημόσιοι αγοραστές είναι πλήρως εξουσιοδοτημένοι στο πλαίσιο της ΕΕ να ασχολούνται με την αγορά και σε δραστηριότητες ζευγαρώματος. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι αλληλεπίδρασης με την αγορά για την τόνωση της προσφοράς και για τις μεσοπρόθεσμες ανάγκες, η εφαρμογή επειγουσών διαδικασιών θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα πιο αξιόπιστο μέσο για την καλύτερη αξία για τα χρήματα και την ευρύτερη πρόσβαση στις διαθέσιμες προμήθειες. Επιπλέον:
- | Οι δημόσιοι αγοραστές μπορούν να χρησιμοποιούν καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία ( 4 ) για να προκαλέσουν ένα μεγάλο ενδιαφέρον μεταξύ των οικονομικών παραγόντων που είναι σε θέση να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να ξεκινήσουν hackathons για νέες ιδέες που επιτρέπουν την επαναχρησιμοποίηση προστατευτικών μασκών μετά τον καθαρισμό, για ιδέες για τον τρόπο αποτελεσματικής προστασίας του ιατρικού προσωπικού, για τρόπους εντοπισμού του ιού στο περιβάλλον κ.λπ. |
- | Οι δημόσιοι αγοραστές μπορούν επίσης να συνεργαστούν στενότερα με τα οικοσυστήματα καινοτομίας ή τα δίκτυα επιχειρηματιών, τα οποία θα μπορούσαν να προτείνουν λύσεις. |
Οι δημόσιοι αγοραστές μπορούν να βασίζονται στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων της ΕΕ, το οποίο παρέχει τρόπους και μέσα για την αντιμετώπιση σοβαρών καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, όπως η πανδημία COVID-19.
Επιτρέπει και ενθαρρύνει τους δημόσιους αγοραστές να ακολουθήσουν μια στρατηγική πολλαπλών σταδίων. Πρώτον, για τις άμεσες και προβλεπόμενες βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους, θα πρέπει να εκμεταλλευτούν πλήρως τις ευελιξίες του πλαισίου. Ως συμπληρωματικό εργαλείο, ενθαρρύνονται να προμηθεύονται από κοινού και να επωφελούνται από τις κοινές πρωτοβουλίες προμηθειών της Επιτροπής. Οι διαδικασίες με μειωμένες προθεσμίες εξυπηρετούν τις ανάγκες τους μεσοπρόθεσμα, καθώς είναι κατ 'αρχήν πιο αξιόπιστα μέσα για να αποκτήσουν καλύτερη αξία για τα χρήματα και να διασφαλίσουν την ευρύτερη πρόσβαση των επιχειρήσεων στις επιχειρηματικές ευκαιρίες και ένα ευρύτερο φάσμα διαθέσιμων προμηθειών.
Η Επιτροπή θα κινητοποιήσει όλους τους πόρους της για να παρέχει περαιτέρω συμβουλές και βοήθεια ( 5 ) στα κράτη μέλη και στους αγοραστές του κοινού.
2. Επιλογή διαδικασιών και προθεσμιών στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων της ΕΕ - ειδικά σε περιπτώσεις επείγουσας ανάγκης και εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει επί του παρόντος πολλές προκλήσεις λόγω της ξαφνικής, διαδεδομένης κρίσης για την υγεία του COVID-19. Αυτή η καθοδήγηση παρέχει μια επισκόπηση των δυνατοτήτων για τους δημόσιους αγοραστές, τις αναθέτουσες αρχές ( 6 ) , να αποκτήσουν γρήγορα προμήθειες και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης και, όπου απαιτείται, επιπλέον υποδομή.
Οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις παρέχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την ικανοποίηση αυτών των αναγκών, σύμφωνα με τις διατάξεις της οδηγίας.
2.1. Επιλογή διαδικασιών γενικά
Για συμβάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να επιλέξει την ανάθεση της σύμβασης μετά από ανοικτή ή κλειστή διαδικασία (άρθρο 26 παράγραφος 2 της οδηγίας) ( 7 ) .
Για ανοικτές διαδικασίες που υπόκεινται στην οδηγία, ισχύει προθεσμία 35 ημερών για την υποβολή προσφορών ( 8 ) .
Στην περίπτωση κλειστών διαδικασιών, η οδηγία προβλέπει προθεσμία 30 ημερών για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής, ακολουθούμενη από πρόσθετη προθεσμία 30 ημερών για την υποβολή προσφορών ( 9 ) . Αυτή η τελευταία προθεσμία μπορεί, όταν η εθνική νομοθεσία έχει εφαρμόσει αυτήν την επιλογή, να συμφωνηθεί μεταξύ των υπο-κεντρικών αναθετουσών αρχών, όπως οι περιφερειακές ή τοπικές αρχές, και οι συμμετέχοντες · Εάν δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία, τότε μπορεί να εφαρμοστεί ελάχιστη προθεσμία 10 ημερών ( 10 ) .
Επιπλέον, τόσο σε ανοικτές όσο και σε κλειστές διαδικασίες, αυτές οι προθεσμίες μπορεί να συντομευθούν:
(1) | είτε σε περίπτωση προηγούμενης ειδοποίησης πληροφόρησης που δεν χρησιμοποιήθηκε ως μέσο πρόσκλησης διαγωνισμού, αλλά περιελάμβανε όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται για την προκήρυξη διαγωνισμού στο τμήμα Ι του μέρους Β του παραρτήματος V και στάλθηκε για δημοσίευση μεταξύ 35 ημερών και 12 μηνών πριν την ημερομηνία αποστολής της προκήρυξης διαγωνισμού · |
(2) | ή σε επείγουσα περίπτωση δεόντως τεκμηριωμένη από την αναθέτουσα αρχή και που καθιστά ανέφικτη την ισχύουσα προθεσμία (βλέπε σημείο 2. στη συνέχεια) |
2.2. Σε επείγουσες περιπτώσεις - συντομευμένες προθεσμίες
Εάν το απαιτεί επείγον, η οδηγία προβλέπει ουσιαστική μείωση των γενικών προθεσμιών: στο πλαίσιο της ανοικτής διαδικασίας, η προθεσμία υποβολής προσφορών μπορεί να μειωθεί σε 15 ημέρες σε περιπτώσεις δεόντως αιτιολογημένου επείγοντος ( 11 ) · βάσει της κλειστής διαδικασίας, η προθεσμία υποβολής αιτήματος συμμετοχής μπορεί να μειωθεί σε 15 ημέρες ( 12 ) και να υποβάλει προσφορά σε 10 ημέρες ( 13 ) . Αυτό επιτρέπει την ταχεία ανάθεση της σύμβασης.
Η χρήση μιας «ταχείας» ανοικτής ή κλειστής διαδικασίας συμμορφώνεται με τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας και διασφαλίζει τον ανταγωνισμό ακόμη και σε επείγουσες περιπτώσεις. Σε επείγουσες περιπτώσεις που καθιστούν ανέφικτες τις ισχύουσες προθεσμίες υπό κανονικές συνθήκες, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να συντομεύσουν τις προθεσμίες, οι οποίες ισχύουν για ανοικτή ή περιορισμένη διαδικασία δημοσίων συμβάσεων σύμφωνα με την οδηγία.
Διαδικασία | Ελάχιστες κανονικές προθεσμίες | Ελάχιστες συντομευμένες προθεσμίες |
Ανοιχτή διαδικασία | 35 ημέρες ( 14 ) | 15 μέρες |
Περιορισμένη διαδικασία (βήμα 1: Αίτηση συμμετοχής) | 30 ημέρες ( 15 ) | 15 ημέρες ( 16 ) |
Περιορισμένη διαδικασία (βήμα 2: Υποβολή προσφοράς) | 30 ημέρες ( 17 ) | 10 ημέρες ( 18 ) |
2.3. Σε περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης - διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση
Με τη «διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση», το δίκαιο της Ένωσης παρέχει ένα πρόσθετο εργαλείο, το οποίο θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάθεση συμβάσεων για την κάλυψη αναγκών που σχετίζονται με την πανδημία COVID-19.
Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις με διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση « στο βαθμό που είναι απολύτως απαραίτητο όταν, για λόγους εξαιρετικά επείγοντος που προκαλούνται από γεγονότα που δεν προβλέπονται από την αναθέτουσα αρχή, οι προθεσμίες για τις ανοικτές ή κλειστές διαδικασίες ή τις ανταγωνιστικές διαδικασίες με διαπραγματεύσεις δεν μπορούν συμμορφώθηκε με. Οι περιστάσεις που επικαλούνται για να δικαιολογήσουν τον επείγοντα χαρακτήρα σε καμία περίπτωση δεν αποδίδονται στην αναθέτουσα αρχή. «(Άρθρο 32 παράγραφος 2 στοιχείο γ) της οδηγίας).
Δεδομένου ότι οι αναθέτουσες αρχές παρεκκλίνουν εν προκειμένω από τη βασική αρχή της Συνθήκης σχετικά με τη διαφάνεια, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απαιτεί να παραμείνει εξαιρετική η χρήση αυτής της διαδικασίας. Όλες οι προϋποθέσεις πρέπει να πληρούνται σωρευτικά και πρέπει να ερμηνεύονται περιοριστικά (βλ., Για παράδειγμα, υποθέσεις C-275/08, Επιτροπή κατά Γερμανίας και C-352/12, Consiglio Nazionale degli Ingegneri ). Μια «διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση» επιτρέπει στις αναθέτουσες αρχές να διαπραγματεύονται απευθείας με πιθανούς εργολάβους · μια άμεση ανάθεση σε έναν προεπιλεγμένο οικονομικό φορέα παραμένει η εξαίρεση, η οποία ισχύει εάν μόνο μία επιχείρηση είναι σε θέση να παραδώσει εντός των τεχνικών και χρονικών περιορισμών που επιβάλλονται από το εξαιρετικά επείγον.
Κάθε αναθέτουσα αρχή πρέπει να αξιολογήσει εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη χρήση μιας τέτοιας «διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση». Θα πρέπει να αιτιολογήσει την επιλογή μιας τέτοιας διαδικασίας σε μια μεμονωμένη έκθεση ( 19 ) . Στην ατομική αξιολόγηση κάθε περίπτωσης θα πρέπει να πληρούνται τα ακόλουθα σωρευτικά κριτήρια: #
2.3.1. "Εκδηλώσεις απρόβλεπτες από την εν λόγω αναθέτουσα αρχή"
Ο αριθμός των ασθενών με COVID-19 που χρειάζονται ιατρική θεραπεία αυξάνεται καθημερινά και, στα περισσότερα κράτη μέλη, αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω έως ότου επιτευχθεί η αιχμή.
Αυτά τα γεγονότα και ειδικά η συγκεκριμένη ανάπτυξή τους πρέπει να θεωρούνται απρόβλεπτα για οποιαδήποτε αναθέτουσα αρχή. Οι ειδικές ανάγκες για νοσοκομεία και άλλα ιδρύματα υγείας να παρέχουν θεραπεία, εξοπλισμό ατομικής προστασίας, αναπνευστήρες, επιπλέον κρεβάτια και πρόσθετη εντατική περίθαλψη και νοσοκομειακή υποδομή, συμπεριλαμβανομένου όλου του τεχνικού εξοπλισμού, ασφαλώς, δεν θα μπορούσε να προβλεφθεί και να προγραμματιστεί εκ των προτέρων, και έτσι αποτελούν απρόβλεπτο γεγονός για τις αναθέτουσες αρχές.
2.3.2. Ακραία επείγουσα ανάγκη καθιστώντας αδύνατη τη συμμόρφωση με τις γενικές προθεσμίες
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι άμεσες ανάγκες τα νοσοκομεία και τα ιδρύματα υγείας (προμήθειες, υπηρεσίες και δημόσια έργα) πρέπει να ικανοποιούνται με κάθε δυνατή ταχύτητα.
Εάν αυτό καθιστά αδύνατο τον σεβασμό ακόμη και τις πολύ σύντομες προθεσμίες της ταχείας ανοικτής ή περιορισμένης διαδικασίας (15 και 10 ημέρες αντίστοιχα για την υποβολή των προσφορών) θα πρέπει να αξιολογείται κατά περίπτωση, αλλά είναι πιθανό στις περισσότερες περιπτώσεις, τουλάχιστον όσον αφορά τις σημαντικά αυξημένες βραχυπρόθεσμες ανάγκες καθώς αυξάνεται η καμπύλη μόλυνσης.
Όπως διευκρινίζεται στη νομολογία του Δικαστηρίου ( 20 ) , εάν επικαλεστεί εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη, η προμήθεια πρέπει να ικανοποιηθεί χωρίς καθυστέρηση. Η εξαίρεση δεν μπορεί να επικαλεστεί για την ανάθεση συμβάσεων που χρειάζονται περισσότερο χρόνο από ό, τι θα έπρεπε εάν είχε χρησιμοποιηθεί μια διαφανής, ανοιχτή ή περιορισμένη διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων των επιταχυνόμενων (ανοιχτών ή περιορισμένων) διαδικασιών.
2.3.3. Αιτιώδης σύνδεσμος μεταξύ του απρόβλεπτου γεγονότος και του εξαιρετικά επείγοντος
Για την ικανοποίηση των άμεσων αναγκών των νοσοκομείων και των ιδρυμάτων υγείας σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, η αιτιώδης σχέση με την πανδημία COVID-19 δεν μπορεί λογικά να αμφισβητηθεί.
2.3.4. Χρησιμοποιείται μόνο για την κάλυψη του κενού μέχρι να βρεθούν πιο σταθερές λύσεις
Οι διαδικασίες με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση ενδέχεται να προσφέρουν τη δυνατότητα κάλυψης άμεσων αναγκών. Καλύπτουν το κενό έως ότου βρεθούν πιο σταθερές λύσεις, όπως συμβάσεις-πλαίσια προμηθειών και υπηρεσιών, που ανατίθενται μέσω τακτικών διαδικασιών (συμπεριλαμβανομένων των ταχείας διαδικασίας).
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: